Sidor

tisdag, juli 10, 2007

En fil

Jag åt på restaurang i fredags. En fin restaurang där hovmästaren själv kom till bordet och förklarade vad vi hade fått på tallriken.
-Här har vi en entrecote, ett vispat smör med flingsalt, en spännande salsa, en enkel yoghurt...

Det var Irene som fick spela rollen av det lilla barnet i HC Andersens berömda saga och avslöja bluffen. Jag lät mig nämligen villigt bländas av hela föreställningen och berömde den utsökta maten - speciellt yoghurtsåsen.
-Men det är ju bara vanlig yoghurt, sa min fru.
Häpen smakade jag en gång till och minsann, det var vanlig yoghurt. Men det lät ju så bra när kyparen berättade om det. Hur kunde jag bli så lurad?

Då såg jag det. Hemligheten. Skillnaden mellan ett vanligt hak och 3 stjärnor i Michelin-guiden. Den obestämda artikeln. En salsa. Ett smör. En yoghurt. Det är hela skillnaden, min vän, den lilla obestämda artikeln.

Men istället för att sticka hål på ballongen kommer jag personligen utnyttja min nyvunna insikt för att imponera enklare middagsgäster. Hoppa på tåget du också! Detta blir den snabbast klassresa du någonsin gjort. Biljetten är den obestämda artikeln! Och vill du riktigt glänsa kan du krydda med några sparsmakade adjektiv. Lämna filmjölken, smöret och limpan bakom dig och njut av "en enkel fil", "ett gott smör" och "ett trevligt bröd".

1 kommentar:

Lallamen sa...

Ha, det är ju helt sant. Att servera en sallad låter betydligt mer imponernade än att servera sallad rätt upp och ner. Den lilla obestämda artikeln förmedelar ett bakomliggande arbete och en genomtänkt tanke. Och kanske det finns en tanke och ett hantverk bakom eller så låter vi oss bara villigt luras för att få känna oss lite exklusiva och lyxiga.